Mikrospánek za volantem: Co to je a jak na něj?

Co to je a co ho způsobuje?

Mikrospánek alias spánková apnoe je nekontrolovatelná epizoda spánku. Při této krátké chvíli se člověk přestane zcela koncentrovat a vnímat vnější podněty, jako jsou zvuky nebo vizuální vjemy. Lidé mohou mít při mikrospánku otevřené i zavřené oči, mozek však na okamžik nereaguje u obou druhů.

Mikrospánek je velice nebezpečný především při řízení dopravního prostředku. Nejčastěji se řidiči dostanou do mikrospánku, když absolvují za tmy dlouhou monotónní jízdu po dálnici.

Jak dlouho trvá?

Délka mikrospánku je různá. Může trvat několik desetin sekundy, ale také 30 sekund. Mikrospánek trvá v průměru 3 až 15 sekund, po této době člověk buď usne, nebo se s leknutím probudí.

Může být častý mikrospánek projevem nemoci?

Jestli je člověk unavený i po vydatném spánku, vyčerpanost lze považovat za příznak přicházejícího onemocnění. Zdravotní stav řidiče je velmi důležitý. Nikdo by neměl usednout za volant, pokud se necítí zdravý.

Mikrospánek může rovněž souviset s onemocněním poruchy dýchání. Obstrukční spánkovou apnoe (OSA) poznáte tak, že dotyčná osoba při spaní chrápe a zastavuje se jí dech. Tzv. apnoické pauzy trvají více než 10 sekund a může jich být 10 i více za hodinu. Syndrom spánkové apnoe má až 10 % populace, choroba může být dědičná. Nejrizikovější skupinou OSA jsou převážně muži nad 40 let, kteří trpí nadváhou.

Jaká je pokuta za mikrospánek?

Za dopravní nehodu způsobenou mikrospánkem hrozí řidiči bloková pokuta v řádu několika tisíc korun. Následky nehody jsou mnohem vyšší v případě, že dojde k ublížení na zdraví nebo usmrcení osob.

Jaké jsou příznaky?

Mezi nejčastější varující podněty, které zvyšují riziko příchodu mikrospánku, patří únava, ospalost, zívání, bolest očí, neklidné sezení či neobvyklé pohyby hlavou. Unavený řidič má sníženou pozornost, hůře odhaduje vzdálenosti a déle mu trvá, než zareaguje na dění na silnici.

Jak na mikrospánek?

Naslouchejte svému tělu

Neřiďte automobil, když jste ospalí nebo se cítíte vyčerpaně. Jakmile na vás padne únava v průběhu řízení, zastavte mimo vozovku a na chvilku si odpočiňte. Na regeneraci těla pomáhá i krátká rozcvička. Zde na tomto odkazu je praktická ukázka videa od MF Dnes, kde uvidíte pár cviků, který si můžete sami vyzkoušet.

Povinné přestávky

Pokud člověk cestuje sám a nemá se při řízení vozidla s kým vystřídat, pravidelné přestávky na odpočívadlech jsou pro něj nutností. Po každém jídle je dobré si udělat krátkou pauzu a klidně si na chvilku zdřímnout. To platí obzvláště po obědě a mezi půlnocí a šestou hodinou ranní, neboť v tuto dobu je spánek pro člověka přirozený.

Přestávka by se měla dělat minimálně každé dvě hodiny, nebo po ujetí 180 kilometrů. Po odpočinku se protáhněte a napijte se osvěžujícího nápoje.

Spolujezdec

Náročné cesty je dobré absolvovat s další osobou. Spolujezdec na sedadle vedle řidiče by měl být po celou dobu jízdy bdělý, aby dával pozor, jestli není řidič unavený. Když chce některý ze spolujezdců spát, měl by si dát šlofíka na zadním sedadle.

Lehké jídlo před cestou

Jídlo je při cestování dobrý sluha, ale špatný pán. Po najedení se člověku odkrvuje mozek, aby se prokrvil zažívací trakt, což vnímáme zvýšenou únavou a ospalostí. Pro minimalizaci tohoto dopadu se před jízdou nepřejídejte a dopřejte si nějaké menší lehké jídlo. Dobře stravitelné je například ovoce a zelenina.

Dostatek tekutin

V průběhu jízdy dodržujte pitný režim. Nedoporučuje se pít příliš sladké nápoje. Vhodná je voda, minerálka, lehce slazený čaj s citronem apod.

Asistent rozpoznání únavy

Některé moderní automobily nabízí pokročilou funkci, která nepřetržité hlídá jízdní vlastnosti řidiče. Technologie, známá pod označením asistent rozpoznání únavy, pomáhá předcházet tragickým dopravním nehodám.

Asistent monitoruje chování řidiče a pohyby volantu. Pokud se styl řízení po nějaké době liší od běžné aktivity, řidič je na tuto skutečnost upozorněn varovným signálem a na přístrojové desce se objeví zpráva s doporučením k odpočinku.

Výhody technologie:

  • pomáhá odhalit počínající mikrospánek
  • snižuje riziko krizových situací z důvodu únavy
  • zajišťuje bezpečnost jízdy, když jedete v autě bez spolujezdce

Nevýhody technologie:

  • nefunguje na 100 %
  • vynulování záznamu, když řidič vypne auto, odepne si pás nebo zastaví na více než 15 minut
  • systém může upozorňovat chybně (sportovní způsob jízdy, sjetí z dálnice na silnici nižší třídy, špatné povětrnostní podmínky)

9 důvodů ke koupi protektorovaných pneumatik pro autobusy

Co naopak proti mikrospánku moc nepomáhá?

Zesílení rádia

Zvýšení hlasitosti rádia nemá vliv na snížení míry vyčerpání řidiče. Jednotvárná hudba řidiče unudí, ať je potichu, nebo nahlas. Vhodnější je naladit pořady, jež povzbudí pozornost.

Klimatizace

Teplý vzduch uspává, takže v autě udržujte spíše nižší teplotu. Jestliže nemáte v autě klimatizaci, tak často větrejte.

Káva

Kofein má na lidský organismus povzbuzující účinky. Po vypití šálku kávy se budete cítit odpočatě a svěže, ale pozor! Účinek vyprchá zhruba za půl hodiny až hodinu. Navíc je známo, že káva dehydratuje organismus, takže po nějaké době budete muset zastavit na toaletu.

Energetické nápoje

Pro energy drinky platí stejné pravidlo jako u kávy. Po odeznění účinku energetického nápoje, kdy se zvýší hladina cukru v krvi, se dostaví pocit velké únavy. Jestliže vám do konce cesty zbývá více než jedna hodina, energy drink oželte, abyste snížili riziko mikrospánku.

Léky

Některé léky snižují pozornost a zvyšují únavu. Řidič by si měl před jízdou důkladně přečíst příbalový leták každého léku, který užívá.

Rady pro dlouho jízdu v noci

Máte v plánu řídit přes noc? Je nutné zmínit, že v každém ohledu je lepší se jízdě za tmy zcela vyhnout. Jestli je to alespoň trochu možné, naplánujte si cestu v dobu, kdy jste běžně vzhůru. Není-li to ve vašich silách, pokuste se řídit radami níže.

Dlouhý spánek před jízdou

Dopřejte si před jízdou dostatečně dlouhý spánek minimálně na 6 hodin. Kratší doba spánku výrazně zvyšuje riziko usnutí za volantem, přičemž pouze 4hodinový odpočinek před náročnou noční cestou je opravdu velmi riskantní.

Méně práce

V den odjezdu na dovolenou nebo pracovní cestu si udělejte odpočinkový den. Nepřemáhejte se jak fyzicky, tak psychicky. Jestliže musíte přes den pracovat, snažte se úkoly omezit na minimum, abyste byli v noci co nejvíce fit.

Styl jízdy

Na řízení se plně soustřeďte. Jezděte pomaleji než za světla tak, abyste včas viděli překážku před vámi.

Další zajímavé informace k tématu

Příklady preventivního postupu nákladních společností proti únavě

Text níže je volným překladem a zkrácením původního anglického originálu z dokumentace Fatigue 2015 od European Commission. 

Tyvi Freight

Nákladní přepravní společnost Tyvi vyvinula vlastní online systém řízení pravidelné pracovní doby a pracovních směn. Jedná se o intranetový a internetový systém, který umožňuje kombinovat všechny informace potřebné ve firmě v reálném čase. Vzniká tím efektivnější komunikace mezi  mezi zaměstnavatelem a řidičem.

Nástroj umožňuje společnosti plánovat „normálnější“ pracovní dobu pro řidiče, tj. kratší pracovní dny a další předvídatelné, pravidelné směny. Systém zahrnuje pracovní a zákaznické pokyny, servis, pokyny, zákony a předpisy týkající se přepravy a pokyny pro řidiče o podávání denních zpráv společnosti.

Swisscom Schweiz AG

Společnost Swisscom zahájila v roce 2010 kampaň zaměřenou na únavu u svých zaměstnanců.
(vozový park o velikosti cca 4 000). Přijala stanovy programu Vision Zero. Přijatá opatření zahrnují šíření informací pro všechny
zaměstnanců, zasílání newsletteru řidičům vozových parků, vzdělávání a instruktáž multiplikátorů.

Informace z dokumentu 2021 – Únava řidičů v evropské silniční dopravě

Dotazník: Kolikrát jste v uplynulých 12 měsících usnuli při řízení?

Mikrospánek a anketa usnutí při řízení

Zdroj infografiky: Str. 4 v dokumentu https://www.etf-europe.org/wp-content/uploads/2021/06/Fatigue-REPORT-CZ-1.pdf

Pocit únavy a ospalosti za volantem u řidičů dálkových autobusů

Zdroj infografiky: Str. 16 v dokumentu https://www.etf-europe.org/wp-content/uploads/2021/06/Fatigue-REPORT-CZ-1.pdf

Faktory přispívající k únavě

Zdroj infografiky: Str. 26 v dokumentu https://www.etf-europe.org/wp-content/uploads/2021/06/Fatigue-REPORT-CZ-1.pdf